Edouard Vuillard
Edouard Vuillard's Oil Paintings
Edouard Vuillard Museum
November 11, 1868-June 21, 1940. French painter.

About Us
email

90,680 paintings total now
Toll Free: 1-877-240-4507

  
  

Edouard Vuillard.org, welcome & enjoy!
Edouard Vuillard.org
 

Duccio di Buoninsegna
Polyptych No. 47 (detail) dfg

ID: 06493

Duccio di Buoninsegna Polyptych No. 47 (detail) dfg
Go Back!



Duccio di Buoninsegna Polyptych No. 47 (detail) dfg


Go Back!


 

Duccio di Buoninsegna

1255-1318 Italian Duccio di Buoninsegna Locations Italian painter. He was one of the most important painters of the 14th century and like his slightly younger contemporary, Giotto, was a major influence on the course of Italian painting. An innovator, he introduced into Sienese painting new altarpiece designs, a dramatic use of landscape, expressive emotional relationships, extremely complex spatial structures and a subtle interplay of colour. His most important and revolutionary work, the Maeste for Siena Cathedral, was never matched during the 14th century, if at all, and his influence lasted well into the 15th century.  Related Paintings of Duccio di Buoninsegna :. | The Calling of the Apostles Peter and Andrew | Detail from Maesta | The Tempration of Christ on the Mountain | Madonna and Child iws | judaskyssen ocb bon pa oljeberget |
Related Artists:
georg von rosen
Johan Georg Otto von Rosen, född 13 februari 1843 i Paris, död 1923 i Stockholm, var en svensk konstnär och greve av ätten von Rosen. Han målade i den akademiska stilen, till stor del historiemåleri och porträtt. Han var professor vid Konstakademien 1880-1908 och dess direktör 1881-1887 samt 1893-1899. Som konstakademiens direktör kom han i stark konflikt med den nya generation av konstnärer som krävde reformer av akademiens utbildning och utställningsverksamhet, de så kallade opponenterna. Georg von Rosen föddes i Paris 1843 som son till generalkonsuln greve Adolf Eugene von Rosen (kallad "de svenska järnvägarnas fader") och hans hustru Euphrosyne Rizo-Rangabe. Hans första levnadsår förflöt i Paris, varifrån familjen flydde till Sverige under februarirevolutionen 1848. Han studerade 1855-1861 vid Konstakademien i Stockholm. 1862 besökte Rosen världsutställningen i London där han lärde känna belgaren Henri Leys' arbeten, målningar med scener från medeltiden och renässansen målade i ålderdomlig stil. Dessa verk gjorde ett stort intryck på von Rosen. Han skrev själv Stående hvarje dag i flere timmar, försjunken i åskådandet af dessa om en snart sagdt öfvermänsklig intuition vittnande bilder, som likväl flertalet i den stora hopen med likgiltighet skred förbi, drömde jag mig tillbaka in i en hänsvunnen tid och för mina yttre ögon försvann hela den öfriga utställningen, den omgifvande mängden, ja hela den existerande verlden! Då jag lemnade London, var jag på 14 dagar vorden 300 år äldre. Rosen uppsökte följande året mästaren i Antwerpen och tillbringade en tid i hans umgänge och i hans atelje. Återkommen till Sverige, inspirerad av mötet, målade han Sten Sture d.ä. intåg i Stockholm. Den medeltida stadsmiljön med det noggranna återgivandet av stenläggningen och den närmast osannolika rikedomen på byggnadsdetaljer känns igen från Leys målningar. von Rosen belönades med kunglig medalj för målningen, och blev hyllad och uppskattad av Oscar II på grund av bildspråket, som i hög grad uttryckte den oscarianska epokens ideal. Samma år begav han sig ut på resa och besökte Egypten, Palestina, Syrien, Osmanska riket, Grekland och Ungern där han studerade måleri. 1866 vistades han ett år i Rom och vistades sedan åter hos Leys fram till dennes död 1869. Därefter studerade han i Menchen under Karl Piloty och reste sedan vidare till Italien innan han återkom till Sverige 1871. Efter hemkomsten målade han Erik XIV och Karin Månsdotter. 1872 blev han ledamot av Konstakademien, 1874 blev han vice professor, 1879 kammarherre och 1880 professor i figurteckning och målning. 1881-1887 samt 1893-1899 var han direktör för Akademins läroverk. 1892-1900 var han även ordförande i Nordiska samfundet till bekämpande av det vetenskapliga djurplågeriet, numera Djurens Rätt. Han avled 1923 och förblev ogift under hela sitt liv.
Jack wilkinson Smith
1873 - 1949
Eero Jarnefelt
(8 November 1863 - 15 November 1937) was a Finnish realist painter. Eero Järnefelt was born in Viipuri, Finland. His father August Aleksander Järnefelt was an officer in the Russian army and his mother was Elisabeth Järnefelt. He studied at the St. Petersburg art academy between 1883 and 1885, the same school at which Albert Edelfelt had studied. Eero Järnefelt's sister Aino Järnefelt married composer Jean Sibelius in 1892, Eero Järnefelt's sisters and brothers were Kasper, Arvid, Aino Ellida, Ellen, Armas, Hilja and Sigrid. He went to study in Paris in 1886, where he became friends with Akseli Gallen-Kallela, Emil Wikström and Louis Sparre. He was inspired by the plein-air and naturalistic paintings of Jules Bastien-Lepage On a trip to Keuruu in 1889, he met actress Saimi Swan. They were married in 1890. His most famous painting is probably The Wage Slaves (Raatajat rahanalaiset or Kaski, from 1893, External link), depicting slash-and-burn agriculture.






Edouard Vuillard
All the Edouard Vuillard's Oil Paintings




Supported by oil paintings and picture frames 



Copyright Reserved